Begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Hoogbegaafde kinderen hebben een groot leerperspectief. Ze zijn vindingrijk, creatief in hun denken, kunnen goed logisch redeneren en hebben een grote en uitgebreide kennis. Ze hebben het nodig hun hersens te laten kraken, te ontdekken en problemen op te lossen. Ze hebben uitdaging nodig en onderwijs wat bij hun manier van leren past. Ze stellen vragen over uiteenlopende zaken, zijn nieuwsgierig en oplettend en hebben een breed belangstellingsgebied. Hun manier van leren past niet altijd bij wat de school van deze leerlingen verwacht en ineens wordt het kind voor de keuze gezet, blijf je trouw aan jezelf of pas je je aan je leeromgeving aan?
Als een hoogbegaafde leerling niet uitgedaagd wordt, de hersens niet kan laten kraken ontstaat er verveling. Leerlingen die op school niet voldoende uitdaging krijgen, zichzelf een uitzondering voelen, niet gezien denken te worden, de school niet meer zien zitten. Soms letterlijk ziek zijn van school. Voor deze kinderen bieden wij begeleiding.
Tijdens de begeleiding kunnen wij het volgende bieden:
Door met bovenstaande eigenschappen rekening te houden, zijn we in staat om het kind zichzelf te gaan laten ontwikkelen. Hierbij staat ‘zichzelf’ centraal, omdat we niet geloven in het altijd blijven aanpassen van de omgeving, maar om het kind vanuit zichzelf te versterken. Natuurlijk is een bepaalde mate van aanpassing belangrijk; denk hierbij aan uitdaging bieden op school en thuis, maar het kind zal zich later ook zelfstandig in de maatschappij moeten redden. Om die reden werken we dan ook vanuit het kind en krijgt het kind veel inspraak en initiatief geboden. Onze ervaring heeft geleerd dat de beste aanpak bij de begeleiding vooral gericht moet zijn op het zelfverantwoordelijk en zelfsturend leren.
Onze kernwoorden:
Als een hoogbegaafde leerling niet uitgedaagd wordt, de hersens niet kan laten kraken ontstaat er verveling. Leerlingen die op school niet voldoende uitdaging krijgen, zichzelf een uitzondering voelen, niet gezien denken te worden, de school niet meer zien zitten. Soms letterlijk ziek zijn van school. Voor deze kinderen bieden wij begeleiding.
Tijdens de begeleiding kunnen wij het volgende bieden:
- Inzicht krijgen in eigen leerprocessen
- Inzicht krijgen in welke rol jezelf speelt bij het leren op school
- Goede leervragen leren formuleren
- Nadenken over echte problemen zodat je hersens weer kraken
- Materiaal aanbod wat passend is bij jouw manier van leren
- Begrip voor jouw manier van denken
Door met bovenstaande eigenschappen rekening te houden, zijn we in staat om het kind zichzelf te gaan laten ontwikkelen. Hierbij staat ‘zichzelf’ centraal, omdat we niet geloven in het altijd blijven aanpassen van de omgeving, maar om het kind vanuit zichzelf te versterken. Natuurlijk is een bepaalde mate van aanpassing belangrijk; denk hierbij aan uitdaging bieden op school en thuis, maar het kind zal zich later ook zelfstandig in de maatschappij moeten redden. Om die reden werken we dan ook vanuit het kind en krijgt het kind veel inspraak en initiatief geboden. Onze ervaring heeft geleerd dat de beste aanpak bij de begeleiding vooral gericht moet zijn op het zelfverantwoordelijk en zelfsturend leren.
Onze kernwoorden:
- cognitieve prikkeling
- humor
- gelijkwaardigheid