Begeleiding bij rekenproblemen
Als het rekenen op de basisschool niet vanzelf gaat……
Niet iedereen leert even gemakkelijk!
Er zijn kinderen die rekenen lastig vinden, bij iedere som zuchten en hierdoor onzeker worden omdat ze niet weten hoe ze de opgave moeten aanpakken. Als extra oefenen onvoldoende helpt, wordt rekenen een steeds grotere opgave. Er kan sprake zijn van dyscalculie, maar dat hoeft niet. Het kan zijn dat jouw kind weer even op weg geholpen moet worden.
Goede begeleiding bij het leren rekenen is in ieder geval van belang. Als er echter meer begeleiding nodig is dan de school kan bieden, kan jouw kind terecht bij onze praktijk.
Het kind:
· heeft moeite met het leren van getallen
· haalt cijfers door elkaar
· heeft moeite met het plaatsen van getallen op de getallenlijn
· heeft weinig getalbegrip
· heeft problemen met hoofdrekenen
· heeft moeite met het leren van de tafels
· vindt klokkijken lastig
· heeft problemen met rekenen in het dagelijks leven
· heeft moeite met het maken van verhaaltjessommen
· vindt cijferen moeilijk
· heeft moeite met deelsommen
· heeft een laag werktempo tijdens het rekenen
· vermijdt rekentaken
Tijdens het intakegesprek brengen we het rekenniveau in kaart. Dit kan onder andere met behulp van de toetsgegevens en observaties van school. Daarnaast kan in onze praktijk een rekendidactisch onderzoek plaatsvinden waarbij gekeken wordt welke onderdelen in de rekenleerlijn beheerst worden en waar extra ondersteuning nodig is. Tijdens dit onderzoek wordt het rekenproces geobserveerd maar wordt ook ingegaan op de rekenbeleving van het kind. Vanuit alle gegevens wordt een begeleidingsplan opgesteld en met ouders de doelstellingen en aanpak besproken. Tijdens de begeleiding wordt er op een speelse wijze gewerkt vanuit een handelende didactiek waarbij instructie, inoefenen en toepassen centraal staan.
.
Niet iedereen leert even gemakkelijk!
Er zijn kinderen die rekenen lastig vinden, bij iedere som zuchten en hierdoor onzeker worden omdat ze niet weten hoe ze de opgave moeten aanpakken. Als extra oefenen onvoldoende helpt, wordt rekenen een steeds grotere opgave. Er kan sprake zijn van dyscalculie, maar dat hoeft niet. Het kan zijn dat jouw kind weer even op weg geholpen moet worden.
Goede begeleiding bij het leren rekenen is in ieder geval van belang. Als er echter meer begeleiding nodig is dan de school kan bieden, kan jouw kind terecht bij onze praktijk.
Het kind:
· heeft moeite met het leren van getallen
· haalt cijfers door elkaar
· heeft moeite met het plaatsen van getallen op de getallenlijn
· heeft weinig getalbegrip
· heeft problemen met hoofdrekenen
· heeft moeite met het leren van de tafels
· vindt klokkijken lastig
· heeft problemen met rekenen in het dagelijks leven
· heeft moeite met het maken van verhaaltjessommen
· vindt cijferen moeilijk
· heeft moeite met deelsommen
· heeft een laag werktempo tijdens het rekenen
· vermijdt rekentaken
Tijdens het intakegesprek brengen we het rekenniveau in kaart. Dit kan onder andere met behulp van de toetsgegevens en observaties van school. Daarnaast kan in onze praktijk een rekendidactisch onderzoek plaatsvinden waarbij gekeken wordt welke onderdelen in de rekenleerlijn beheerst worden en waar extra ondersteuning nodig is. Tijdens dit onderzoek wordt het rekenproces geobserveerd maar wordt ook ingegaan op de rekenbeleving van het kind. Vanuit alle gegevens wordt een begeleidingsplan opgesteld en met ouders de doelstellingen en aanpak besproken. Tijdens de begeleiding wordt er op een speelse wijze gewerkt vanuit een handelende didactiek waarbij instructie, inoefenen en toepassen centraal staan.
.